Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Så syns du i sociala medier

1,3 miljarder människor använder Facebook varje dag. Inte konstigt att det som företagare är svårt att konkurrera om användarnas uppmärksamhet.

Många vill också ranka högt på google och här krävs också en viss kunskap.

Marknadsföring på sociala medier är en fördel för många nystartade företag eftersom det är en lättillgänglig kanal. Sociala medier gör att information inte längre är osynligt.För syns du inte finns du inte och detta kanske du har hört tusen gånger i ditt långa liv här på jorden. Sociala medier är något vi alla är beroende av. Detta kan vi ej undvika i modern tid som vi lever.  Vad kunderna tycker om ert företag, era produkter och tjänster är nu öppet för hela världen att läsa. Det ger en otrolig möjlighet att utvecklas och förbättras om du hanterar konversationerna på rätt sätt.

Sätt tydliga mål
Utan mål är det svårt att veta vad era aktiviteter i sociala medier faktiskt ger. Ska organisationen bygga ett varumärke, sälja produkter eller konvertera trafik till er blogg? I mitt fall hade det handlat om att både dra trafik till hemsidan där vi säljer produkter och en önskan om att dra mer trafik till min blogg. Att definiera tydliga mål för organisationens sociala mediekanaler är A och O för att lyckas. Genom att sätta tydliga och mätbara mål blir det betydligt lättare att skapa rätt innehåll och mäta effekten. Sociala medier är ett snabbt och enkelt sätt för att få uppmärksamhet till en produkt eller en tjänst som du erbjuder folk., om du förmedlar ett budskap som användarna uppskattar och vill dela. Det kan också vara en ekonomisk fördel.

Fokusera på nytta
Många som publicerar innehåll i sociala medier ställer sig frågan – vad ska vi publicera i våra kanaler? Ofta glömmer organisationer vilka man kommunicerar till. Fråga istället – vad vill våra följare läsa, se eller höra? Är det tips och tricks, erbjudanden eller inspiration? Ge nytta till era följare på sociala medier så kommer de ge kärlek tillbaka. Just denna del tycker jag är som svårast. Vi säger nu att jag säljer te hur ska jag veta vem som gillar te?

Stick ut från mängden och dö inte som en kopia
Hur sticker ett företag ut från mängden i sociala medier? Genom att vara unikt. Ställ dig frågan – varför finns vi? Vad gör vi som skiljer oss från andra organisationer? Arbeta med att bygga din organisations identitet och det som gör er unika. Det kan vara ett skräddarsytt bildspråk, storytelling eller andra egenskaper. Är du kunglig hovleverantör har du definitivt redan stuckit ut i mängden, bra jobbat!

Buffert med ekonomi
Har du någon som kan hjälpa dig och satsa s.k affärsängel? Om inte sök efter dem eller kolla in för att kanske vinna en slant och satsa med. Här hittar du guide till de flesta casino. För pengar behöver du för att kunna utvecklas för pengar är som elektricitet. Utan pengar så kan inget fungera oavsett vilken bra idé du har.

Ambassadörer
Sociala medier för företag är fantastiskt, men inget företag kan egentligen mäta sig med intresset från en livs levande person. Exempelvis är nätverk som Twitter och LinkedIn byggda för att du som person ska engagerar dig genom att dela intressant innehåll och nätverka med andra människor i nätverket. Att kombinera en bra och tydlig strategi för ditt företags närvaro på sociala medier tillsammans med din egna personliga touch är ett vinnande koncept!

Bygg ett digitalt ekosystem
Att få effekt genom att bara använda en enskild kanal är svårt. Bygg ditt digitala ekosystem genom att synkronisera flera kanaler som arbetar tillsammans. Använd webb tillsammans med en inspirationsblogg, jobba med räckvidden från dina egna kanaler, såväl som andras kanaler för att driva trafik, men också genom nyhetsbrev till de trognaste följarna. Ekosystemet kan också vara ett sätt att skapa ett community där personer delar med sig av tips, exempelvis genom en blogg eller på olika social mediekanaler, vloggar eller poddar som intervjuar andra personer.

Planera ditt företag och  innehåll och har du också företag ska du också tänka på att lån till företag i Sociala medier så kommer ditt företag att växa med lånet, har du planerat att lägga upp 4 inlägg i veckan så gör det. Försök även lägga upp varje dag för ju oftare du lägger upp desto lättare kommer du att öka dina följare. För vi behöver följare varje dag tänk på det och tänk också glädjen i alla följare man har på nätet. Detta kan bli hur kul som helst och hur lång tid som helst. Försök hålla dig inom en viss tidsram då dina följare kan förvänta sig att du lägger ut vid en viss tid. Titta på hur dina konkurrenter gör i sociala medier.

Vi blir bara fel personer på sociala medier så att konkurrensen är hög. Du ska också respektera andra på sociala medier och inte bombardera med reklam var alltid lagom. Du kommer att lyckas med alla dessa tips så lycka till verkligen och vi menar det också.

Lämna ett svar

Till startsidan